måndag 6 oktober 2014

Dejtingsäkerhet

Här är då en av de sista blogposter jag tänkt skriva trots att mitt liv på Victoria Milan är till ända. Det handlar om säkerhet. I första hand gäller detta kvinnor men självklart kan ni män även ha en del att hämta här.

  • Se till att ha en jämn "maktposition". En gift man umgås bäst med gift kvinna. De har lika mycket att förlora som att vinna. En som har ett äktenskap som definitivt är i upplösning på allvar kan söka sig liknande partner eller en singel. Men se till att du inte har något att riskera i så fall. Tänk över allt innan du drar igång något intimt.
  • Ha första dejten på neutral mark. Sätt en tidsgräns exempelvis en lunchrast. Då slinker du lätt ur nätet om dejten är en flopp. Ha fler dejter på säker mark om du är osäker. 
  • Gå aldrig i säng med en person som du inte vet vem det är. Visst blottar du din strupe om du uppger ditt namn men du ser självklart till att få samma tillbaks. Kolla att uppgifterna stämmer - se exempelvis Facebook, LinkedIn, www.ratsit.se

    En person som inte kan stå för vad den gör skall du inte ha sex med. Han/hon kan ha oerhört oseriösa tankar utöver sexet. Personen är dessutom sanslöst rädd av sig och har ingen stake, En rädd person kan vara farlig. Man står för vem man är och vad man gör helt enkelt även om man bedrar. Om maktbalansen är jämn (se första punkten) så finns ingen anledning till anonymitet.
  • Om personen inte uppger sitt namn inför en dejt som kan bli hetare än du tänkt dig - sök på Facebook, LinkedIn och andra sociala nätverk med hjälp av den mailadress du fått av personen. Förvånansvärt ofta hittar man namnet den vägen. Sök även på Google med mailadressen.

    Det gick förr att ladda ner ett foto på sin smartphone och söka på "liknande/similar". Jag vet inte om detta går längre men jag vet att många fått träff förr då jag tipsat om detta

    Testa denna funktion om du vill veta namnet men inte fått det.
    Använd inte officiella bilder i dejtingsammanhang om du vill undvika att bli spårad på detta vis.
  • "Safe call"
    Arrangera alltid ett "safe call" innan du har en privat möte med din dejt. Vidtala en vän i förväg. Antingen så ber du henne/honom ringa upp vid ett visst klockslag eller så följer ni nedanstående rutin. Eller varför inte både och?

    När du väl är på plats ensam med mannen så går du på toa, tar fram din mobil, slår upp Google maps, klicka på blåa pinnen för att få en markör var du är och skicka denna koordinat till ditt "förkläde för dagen". Klicka på markör så finns ett gränssnitt för att SMS eller maila koordinaten. Lär dig hur du skall göra i god tid innan dejten.

    Detta är genialiskt för händer något så vet väninnan exakt var du är. Lägg dock gärma in en kontrollpunkt till exempelvis ett sent SMS/mail om att allt är OK.

    Om ni bestämt att väninnan skall ringa så kan ni ha kodade meddelanden "jo jag kan träffa dig i morgon klockan 17" om allt är OK eller koda på något annat vis om du har det bra eller dåligt. Om du är i riktig knipa så är det allra bäst att ha kodade meddelanden. Om du säger rent ut hur illa det är så kan du får det än värre.

    Då en av mina dejter insåg att jag varit i kontakt med en väninna under kvällen så freakade han ut totalt och kastade nästan ut mig på gatan. Han rörde mig dock inte i övrigt. Undra vad han hade i åtanke....
  • Ett annat sätt att fixa din personliga säkerhet är att ge en vän ett igenklistrat kuvert med namn och personuppgifter på din dejt. Om han blir otrevlig så säger du bara som det är - hans identitet är känd och han kan bli anmäld. Om du dessutom messar henne också under kvällen så kan du känna dig riktigt trygg.
Den enda dejt där jag utsatte mig för en risk var natten på Hotellet. Killen hade jag umgåtts med i ett par år via mail men aldrig träffat. Jag hade honom som kontaktperson på LinkedIn. Jag hade flera av hans kollegor som kontakter dessutom. En väninna fick det där igenklistrade kuvertet med dejtens kontaktuppgifter och namn och adress på en av hans kollegor. Hotellets namn kände hon till. Med detta säkerhetsarrangemang behövdes inget mer, Jag kände inget behov av att vare sig messa eller ringa henne. Dejten var en succé och delvis berodde det på att jag kände mig trygg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar