onsdag 28 november 2012

Skall vi tjejer behöva tåla kränkningar på Victoria Milan?

 Jag har funderat lite kring de där otrevliga mailen man ibland får på Victoria Milan. Det där killarna som inte fattar att man inte hoppar i säng med dem på direkten eller åtminstone bjuder på nakenbilder. Killarna som tycker jag är en fitta, ett asshole, som säger att de förstår precis varför maken vill skilja sig från mig (det var jag som startade upp denna process), som säger att "en dag skall jag få din fitta blöt och jag skall slicka den" när jag just avvisat dem vänligt men bestämt.

I förrgår skrev en kille som jag inte ville skicka nakenbilder till:
"Du är en ful Gammeltacka och plump gris som ingen vill vara med tyvärr. Jag säger som alla anda inkl. din s.k. man: Du får stå kvar!"
Jag läste igenom användarreglerna på Victoria Milan. Där står sida upp och sida ner om att man inte får SPAMMA, sprida virus eller agera för kommersiella intressen men väldigt lite om hur vi skall uppträda mot varandra. Jag fann faktiskt en rad om uppförandekod - men jag fick verkligen leta efter den.
Du kommer ej använda internettjänsten till att delta i någon form av trakasserande eller stötande uppförande, inkluderat med ej begränsat till publicering av sexuell och/eller rasistiskt stötande, hotande, vulgärt, oanständigt, trakasserande, ärekränkande eller opassande materiell av något slag.
Så stötande uppförande är tydligen inte OK.

Jag är medlem i en utländsk site som påminner om Victoria Milan. Där arbetar man aktivt med att få folk att uppföra sig väl mot varandra - för allas trevnad och för att få kvinnorna att stanna kvar. Alla män får ett mail med "What women do not like". Det vill säga vi vill inte få sexuellt grova mail vid första kontakten, vi vill inte se männens glädjepinne heller i första mailet. Vi vill inte heller att de sticker den i munnen på oss. Visst mailas sådant också men först när båda parter är med på det. Det handlar om respekt och timing.

Om någon överträder uppförandekoden - det vill säga stalkar eller kränker någon så åker han eller hon ut med omedelbar verkan. Eventuellt resterande avgift fryses inne. Detta skapar en oerhört trygg miljö för sitens medlemmar. Admin är närvarande och bryr sig om var och en. Alla skall må bra och rötäggen åker ut. Andelen kvinnor är betydligt större än på VM.

Victoria Milans blogg kan jag läsa :
Använd rapportera-funktionen
Som de flesta andra datingsidor har Victoria Milan en knapp som heter ”rapportera användare”. Denna gör att våra medlemmar snabbt och enkelt kan rapportera andra medlemmar om de känner sig kränkta eller utsatta för stötande språkbruk. Victoria Milan tar alla anmälningar på allvar och vi uppskattar att du hjälper både oss och andra medlemmar att göra Victoria Milan till en säkrare och tryggare plats för dating.
Jag har rapporterat några profiler några gånger på VM men inget händer. Användaren finns kvar. Tydligen ser inte Viktoria Milan speciellt allvarligt på brott som strider mot uppförandekoden. Hanteringen av blockade profiler är under all kritik dessutom. Den jag blockat kan fortfarande se hela min profil vilket kan vara ett integritetsproblem även om vi inte kan kommunicera efter blockningen. En blockad profil skall vara helt dold och är det på andra dejtingsiter.

Med tanke på den sneda könsfördelningen så är bristen på insikt hos Victoria Milan helt fel. Utan kvinnor så blir det inte mycket att göra för männen där. VM kommer dö ut. Victoria Milans admin måste engagera sig såväl i kränkande ordval såsom användarens integritet.

Just denna gång har jag även rapporterat kränkningen via en Feedbackanmälan. Inget svar ännu.

Jag tycker VM skall aktivt verka för att alla skall agera respektfullt mot varandra. Jag ser inget av detta idag. Varken i form av agerande vid behov eller förebyggande arbete Varför inte införa ett varningsystem? Efter tre varningar så åker den som kränker ut. Alla skall ha rätt att bättra sig!

Jag vet att personal på Victoria Milan läser denna blog. Så lyssna nu noga:
  • Ni måste ta kränkningarna på allvar och skydda de som blir kränkta. Annars kommer kvinnorna fly er site.
  • Ni måste se till att blockade profiler hanteras rätt. Jag vill inte att min proil kan läsas av den jag blockat
  • Kontakta mig gärna. Min e-postadress finns någonstans i er feedbackhantering. Eller skicka mig en e-postadress i kommentarsfältet här nedan. Jag tar bort den samma dag ni postar den

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar