lördag 25 mars 2017

Skyddad identitet och proxyservrar

Jag ser att en del besöker denna webb med hjälp av proxyserver. Det vill säga en tjänst som gömmer besökarens internetleverantörs IP-adress. Jag undrar vad som gör att det finns en sådan oro?

Det går inte att spåra någon via IP-adress så till vida det inte blir ett polisärende med mer än 2 års strafftid,. Först då kan internetleverantörernas register öppnas.

Det finns således inget att oroa sig för. Jag är inte sedlighetspolisen heller för den delen.

Ett besök via proxyserver väcker däremot min  nyfikenhet och jag undrar varför? Då jag kikar på besöksstatistiken så sker regelbundna besök via proxyserver i Italien. Denna server är dessvärren en riktigt dålig tjänst för i ett annat besöksstatistiksverktyg så ser man att besöket inte alls kommer från Italien.

Om du behöver en proxyserver - se till att den gör rätt helt enkelt. Annars väcker du bara ytterligare uppmärksamhet.

OBS! Det går inte att spåra vem du är som läser här då du inte utreds för något brott. Jag bryr mig inte ett skit ärligt talat utom då just en proxyserver används. Detta väcker uppmärksamhet - inte ett besök från vare sig Norge, Finland eller Sverige. Jag vet Victoria Milans själva bevakar bloggen. Det är helt OK. Så inte ens besök från Malta väcker uppmärksamhet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar