måndag 26 december 2016

Victoria Milans nya gränssnitt hotar integriteten för medlemmarna

Jag är förtvivlad över Victoria Milans nya webbgränssnitt. Har det testats över huvud taget innan lanseringen?

Ett axplock av buggar:
  • Vid sökning på användarnamn ser man alla personers användarnamn och foto även om profilen är helt nedtagen eller bara satt som "osynlig" för alla besökare. Detta är ett stort integritetsproblem
  • Alla blockningar är förlorade vilket kan ställa till problem. Det är inte lätt att komma ihåg dessa personers användarnamn
  • Det fattas en massa mail på kontakter jag faktiskt ville ha kvar konversationerna i från.
  • Mail-, besöks- och flirtnotifikationerna tycks ske helt asynkront.
  • Malmo i USA har fått en oändligt stor population på VM beroende på att Malmöborna valt fel bostadsort. Malmo ligger tidigare i alfabetisk ordning i den drop down man väljer ort från. Dessa personer kommer inte ha det lätt att hitta partner.
  • Man kan inte längre söka utanför egna landet
  • Man kan inte byta boendeort till utlandet
  • Inmatningrutan vid chattande/mail funkar bedrövligt i fullskärms- och tabletläge. Endast en rad är synlig. Inmatningsrutan är för lång för översikt på tablet
  • Matchningsfunktionen som tagit inspiration av Tinder bryr sig inte ett dugg om vad jag önskar mig. Dessutom så kan man inte nå personens profil direkt från gränssnittet. Det är inte så lätt att besluta om någon är attraktiv eller ej då man bara ser ett par fötter eller en axel av killen. Jag slår upp i  ett annat fönster ibland och letar reda på killen via användarsök - dvs om jag orkar vilket jag oftast inte gör
  • Som vanligt har VM helt glömt av den målgrupp som får för mycket uppmärksamhet - kvinnorna. Den nya geografiska placeringen med sökradie ger för stora upptagningsområden. Finmaskigheten hade behövts för att jag skall finna det motiverat att vara kvar. Vi springer gatlopp så fort vi tar upp ett fotografi,
Jag kommer att lägga till fler buggar efter hand som jag hittar dem här

Integritetsproblemen är alltså inom Victroria Milan. Det läcker inte ut information till allmänna webben. Dock är det verkligen illa att medlemmarna inte kan lita på att en nedtagen eller dold profil syns i sökresultaten. Detta är elementärt.

Jag får inga svar från supportorganisationen. Varför driftsätter man en ny webb precis innan jul med risk för att lavinen av problem blir liggande på hög då projektmedlemmar och support tar ledigt?


Här är alla buggar jag skrivit om



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar